Mówię o tym z przekonaniem

Nie taki diabeł straszny, jak go malują

Nasze przekonania potrafią determinować nasze zachowania, a co za tym idzie, naszą skuteczność. Jeśli będę myśleć, że nauka jest czymś trudnym, to będę mieć trudności w nauce. Jeśli będę sądzić, że ludzie mnie źle traktują, to w relacjach z innymi rzeczywiście będę się doszukiwać niewłaściwego zachowania wobec mnie. Analogiczne sytuacje napotkamy w procesie poszukiwania pracy. Jeśli założę, że to będzie trudne, żmudne, to z pewnością nie ułatwię sobie tego zadania. Na szczęście, mamy wpływ na to, w co wierzymy, jeśli tego chcemy, jeśli wiemy, w jakim kierunku tej zmiany dokonać i że chcemy sobie pomóc. Warunków sporo, nie taki jednak diabeł straszny, jak go malują

Jeśli już wiesz, że zmiana Twoich przekonań jest możliwa, bo przecież chcesz mieć lepszy komfort życia, funkcjonowania zawodowego, to skup się na swoich marzeniach, a nie na mrzonkach. Mrzonka to wyobrażenie o czymś, co jest niemożliwe. Przykład: "Chciałabym być 20-letnim surferem w Australii, mieszkać na plaży i zarabiać majątek". Wizja atrakcyjna, ale zupełnie niemożliwa w realizacji! Marzenie z kolei zakłada działanie, a ode mnie zależy przekonanie, czy je osiągnę, czy nie. "Będę wspierać potrzebujących i zagubionych ludzi w ich wyborach zawodowych i zmaganiach z rynkiem pracy". Marzenie, które od wielu lat stało się faktem. Tylko dlatego, że podjęłam konkretne aktywności w tym kierunku i bardzo chciałam dokonać tej zmiany. Zaplanowałam także bardzo konkretnie, czego muszę się jeszcze nauczyć, jak stale rozwijać wiedzę, kiedy chcę wyjść ze strefy komfortu, a kiedy nie. Zabrałam się do pracy i moje marzenia się ziściły. A dziś przynoszą tak ogromną satysfakcję, że nigdy nie zamieniłabym tego zawodu na żaden inny!

W całej tej drodze dochodzenia do sukcesu lub przynajmniej do satysfakcji zawodowej, warto popracować nad swoimi przekonaniami, ponieważ to one nas hamują w działaniu. Czasem materializują się w formie wewnętrznego głosu: „nie uda się”, „nikt nie zatrudnia kobiet z dziećmi”, „jestem mężczyzną po 40-tce, kto mnie zatrudni?”, "ludzie w pewnym wieku się nie rozwijają". Jeśli chcesz poznać swoje przekonania dotyczące profesjonalnych aspektów swojego życia spisz, co masz w życiu zawodowym, a czego byś już nie chciał mieć. Najprawdopodobniej to właśnie coś, nad czym możesz pracować, na co możesz spojrzeć z innej perspektywy, przeramować się – jak mówią psychologowie. Mogę stać w korku na autostradzie, wkurzając się, że tracę wiele godzin z mojego drogocennego urlopu i psioczyć z innymi kierowcami nad tą sytuacją, posyłać drogowców do piekła i puszczać dymy uszami i nosem. Mogę także puścić sobie ukochaną płytę, audiobooka albo zadzwonić na ploty do przyjaciółki. Wybieram pozytywne przeramowanie, zmieniam odbiór zaistniałej sytuacji. Mam moc, mam sprawczość, większy komfort życia i lepszą efektywność. OK, tylko jak to się ma do poszukiwania pracy?

Zapraszam Cię do krótkiego ćwiczenia:

W ciągu 2 minut wypisz po minimum 5 skojarzeń do każdego z poniżej podanych słów. Ważne są pierwsze skojarzenia, które przychodzą ci do głowy, bez oceny i cenzury. Oto one:
- PRACA
- AWANS
- WIEK
- PIENIĄDZE
- SZCZĘŚCIE
- ŻYCIE

A teraz oceń poszczególne skojarzenia wg następujących zasad:
+1 gdy skojarzenie jest pozytywne
0 gdy zabarwienie jest neutralne
-1 gdy skojarzenie jest negatywne.
Ile punktów zdobyłeś przy każdym ze słów?

Zastanów się, jakie przekonania u ciebie dominują w każdej tych sfer? Czy są pozytywne, negatywne, czy zupełnie neutralne? Przyjrzyj się dogłębnie negatywnym ocenom. Jak sądzisz, czy osoba z negatywnymi przekonaniami jest w stanie osiągać swoje marzenia? Czy ktoś, kto przypisał następujące skojarzenia:
- szczęścia nie ma, szczęście mają tylko głupi, jest koślawe, mają go inni a dla mnie nie starcza, a właściwie, to co to takiego?
kiedykolwiek osiągnie, jakikolwiek poziom szczęśliwości, zadowolenia, satysfakcji? Czy osoba, która ma tak negatywne skojarzenia jest w stanie osiągać swoje plany zawodowe, cele?

Nie pozostawię cię jednak tylko z tą refleksją. Zastanów się proszę, co teraz z tym zrobisz? Jak się przeramujesz? Jak zmienisz swój sposób postrzegania rzeczywistości, by było Ci w życiu łatwiej? Jaki nowy sens znajdziesz dla negatywnych sytuacji, ludzi, zdarzeń, treści? Jakie wobec tego konkretne działania podejmiesz? Zmiana negatywnych przekonań o poszukiwaniu pracy, może być jednym z elementów, które ułatwią ci pokonanie trudności w znalezieniu nowego miejsca pracy lub zawodu.



   

Komentarze