Wielu z poszukujących pracy zastanawia się, na co w szczególności pracodawcy zwracają uwagę analizując ich kandydatury. Na podstawie, jakich przesłanek podejmują decyzję, o tym, kto jest właściwą osobą do objęcia tego stanowiska?
Zajmując
się rekrutacjami, jako aktywny headhunter, mam
okazję analizować od lat oczekiwania pracodawców z różnorodnych branż i w
odniesieniu do różnorodnych stanowisk pracy. Coraz częściej mówi się o tym,
że istotniejsze u kandydatów są pewne postawy, które stanowią o tym, czy
kandydat będzie skuteczny na stanowisku pracy, niż sama wiedza i praktyka
zawodowa. Wiedzę można w każdej chwili przyswoić, a z umiejętnościami i zdolnościami
jest trochę trudniej, bo albo mamy je od zawsze albo możemy je rozwinąć w ciągu
dłuższego okresu czasu. Dobrym przykładem może być absolwent kierunku
Zarządzanie i Marketing. To, że zdobył wiedzę z obszaru przedsiębiorczości,
wcale nie oznacza, że posiada cechy liderskie i kompetencje managerskie.
Zresztą, automatyzacja, sztuczna inteligencja zaczyna zastępować ludzi w wielu
czynnościach. Jedyny obszar, jakiego nie jest w stanie póki co zagospodarować,
to obszar umiejętności miękkich. Jeśli nie będziemy doskonalić swoich
kompetencji, szybko okaże się, iż z biegiem czasu, staniemy się zupełnie
bezużyteczni w firmie. Na co zatem położyć nacisk, planując utrzymanie się
jeszcze wiele lat na rynku pracy?
Jakie
kompetencje rozwijać i jakie podkreślać podczas rozmów rekrutacyjnych, by
potrafić zbudować w sposób naturalny i zgodny z trendami – swoje przewagi
konkurencyjne? Jednym
z ciekawych źródeł tych informacji może być powszechnie dostępny LinkedIn.
Przeprowadził on analizę, na podstawie posiadanych danych, jakiego rodzaju
umiejętności poszukują pracodawcy aktualnie u kandydatów, spośród ponad 50 tys.
umiejętności, które użytkownicy tej platformy wpisali w swoje profile? LinkedIn
wziął pod uwagę kompetencje, które są poszukiwane versus to, co oferują
użytkownicy zatrudnieni na wyżej płatnych stanowiskach. A zatem przedmiotem
analizy był popyt vs podaż. Jak sądzisz, które z umiejętności są najbardziej
pożądane? A które z nich możesz przypisać
sobie?
Kompetencje
miękkie:
- Kreatywność, jako
umiejętność zorientowana na przyszłość.
tylko człowiek
jest w stanie stworzyć innowacyjne rozwiązania, wygenerować takie pomysły,
które w procesie twórczym prześcigną pomysły robotów.
- Umiejętności perswazyjne
są istotne, by
przekonać klientów do produktów i usług, a podległych pracowników do działania,
inwestorów / sponsorów do zaangażowania się finansowo do nowych pomysłów. Bez
zdolności przekonywania do siebie, do firmy, produkty czy usługi, firma nie
rozwinie swoich skrzydeł.
- Orientacja na współpracę
samotny wojownik
w aktualnym świecie nowych technologii, złożonych projektów, wielowątkowych
procesów nie zdziała wiele. By być efektywnym, osiągać duże i małe cele, trzeba
umieć kooperować z innymi ludźmi, współpracownikami, podwykonawcami.
- Elastyczność i zdolności
adaptacyjne
pomogą nam
funkcjonować w stale zmieniającym się świecie, podążać za nowościami, trendami,
zmianami i przystosować się do świata.
- Zarządzanie czasem
gdy gonią
terminy, gdy działamy wielozadaniowo, gdy dynamika branży jest trudno
przewidywalna, staje się istotną umiejętnością, która czyni nas efektywnymi i
skutecznymi w działaniach.
Umiejętności „twarde” są z kolei mocno związane z tym, w jakim kierunku podąża gospodarka, co staje się istotne z punktu widzenia trendów, nowych technologii i naszych potrzeb:
- Zdolności analityczne
- Zarządzanie
danymi: data science, business intelligence, scientific computing, analiza
biznesowa
- Cloud computing
- Sztuczna inteligencja
- Tworzenie aplikacji
mobilnych
- Produkcja video i audio
- Gaming – tworzenie gier
- Social media marketing,
digital marketing
- Animacja, grafika
komputerowa, UX Design
- Testowanie oprogramowania
- Przetwarzanie mowy, języka
naturalnego
- Wzornictwo przemysłowe
- Zarządzanie ludźmi
- Zarządzanie sprzedażą
- Komunikacja korporacyjna
W USA, w obliczu
kryzysu kompetencyjnego na rynku pracy, coraz częściej odchodzi się od
zatrudniania ludzi z wyższym wykształceniem, podobno odchodzą od tego
m.in. takie firmy jak: Google, Apple, Facebook. Koncentrują się bardziej na
umiejętnościach i ich zastosowaniu, niż na konkretnym doświadczeniu czy
wykształceniu.
Moi klienci w
ramach coachingu kariery,
często pytają mnie, w jakim kierunku się rozwijać, jakiego rodzaju kompetencje
zdobywać, by być przydatnym na rynku pracy. Analiza LinkedIn adekwatnie na te
pytania w jakiejś części odpowiada. Z kolei ja, jako headhunter, z punktu
widzenia rynku pracy w Polsce, coraz częściej dostrzegam, że pracodawcy
poszukują ponadto u kandydatów:
- Nastawienia na rozwój
zawodowy
ważne jest dla
wielu pracodawców, by zatrudniani pracownicy mieli chęć i potrzebę zdobywania
coraz to nowszych kompetencji, wiedzy, by chcieli angażować się w mniej typowe
projekty. Tylko mając tego rodzaju otwartość na nowości, jesteśmy w stanie
rozwijać firmę
- Umiejętność budowania
relacji
I to nie tylko w
przypadku sprzedawców, key account managerów, czy opiekunów / doradców klienta.
Ta umiejętność jest ważna także w odniesieniu do różnych interesariuszy,
również do klientów wewnętrznych – współpracowników, szefa, podwykonawców.
Budowanie dobrych relacji z ludźmi o różnym statusie i prestiżu zawodowym staje
się kluczowe, gdy chcemy wdrażać zmiany, angażować ich do współpracy,
efektywnie prowadzić biznes.
A Ty? Jak
rozwijasz swoje umiejętności? Czy
koncentrujesz się na tym, co tu i teraz jest ważne, czy starasz się planować
tak swój rozwój zawodowy, aby móc przynieść firmie wartość dodaną, przewagi
konkurencyjne, kompetencje przyszłości i zadbać o to, by nieustająco być
pożądanym pracownikiem na rynku pracy?
Komentarze
Prześlij komentarz