40-latek szuka pracy


Czterdziestolatek nie może znaleźć pracy



Coraz częściej możemy natknąć się w Internecie na informacje, że osoby po 40-tce mają trudność ze znalezieniem pracy. Bardzo mi to przypomina hasło jednej mojej znajomej brzmiące tak: „Kobiety po 40-tce stają się niewidoczne”. Można by je w tym przypadku sparafrazować i zadań pytanie, czy rzeczywiście kandydaci 45+ stają się dla nowych pracodawców niewidzialni?  

Pewnie nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Jak to w życiu, wszystko jest względne i zależy zarówno od oczekiwań pracodawców jak i o od postaw osób poszukujących pracy. Wg GUS populacja silver generation (50+) w 2015 roku stanowiła 37% polskiej populacji, dziś 50 lat ma skończone co czwarty spośród 16 mln Polaków aktywnych zawodowo, a prognozy wskazują, że w 2025 roku 50-ty rok życia przekraczać będzie 4 na 10 Polaków. Zanim jednak damy zadziałać statystyce, warto wziąć pod uwagę kilka praktycznych porad, o co zadbać, by proces poszukiwania pracy wśród ludzi w wieku 45+ stał się skuteczniejszy:


Pokaż otwartość na stałe doskonalenie się, na rozwój osobisty

Zaprezentuj się podczas interview, jako osoba ciągle ciekawa świata, ludzi, trendów, zmian. Owszem, masz bogate doświadczenie, które jest atutem, którym możesz się dzielić w firmie, jednak świat i technologie się zmieniają, więc umysł trzeba mieć nieustająco otwarty na to, co nowe i trzeba chcieć za tym podążać. Nie jesteś w stanie współuczestniczyć w rozwoju firmy, a każdemu pracodawcy na tym zależy – zapewniam Cię, jeśli nie zadbasz o stałą aktualizację swoje wiedzy i umiejętności. Nie kreuj się zatem na osobę, która wie już wszystko i oto już jest na etapie, że swoim doświadczeniem może się tylko dzielić. To za mało, pokaż, że wnosisz także otwartość na nowe, na podążanie nowym ścieżkami i na wypełnianie swoich luk kompetencyjnych dawką przydatnej i aktualnej wiedzy. Przedstaw dowody na to, że jest zorientowany na doskonalenie swoich umiejętności, wymień kursy, szkolenia, czy konferencje branżowe w których ostatnio brałeś udział (ostatnio, nie znaczy 10 lat temu…), pochwal się, jakie publikacje ostatnio przeczytałeś, które wzbogaciły twoją wiedzę, jakich nowych umiejętności nabyłeś, odnieść się do sprawności digitalowej / informatycznej.

   
Podziel się z pracodawcą informacjami o tym, jakie posiadasz kompetencje, które są aktualnie pożądane na rynku pracy

W tym przypadku, możesz odnieść się do umiejętności, których oczekuje się od młodszych pokoleń, a które ty także posiadasz albo do oczekiwań pracodawców i trendów rynkowych. Zwróć uwagę na opisy charakterystycznych postaw i zachowań osób z różnych pokoleń i zastanów się, co masz w sobie, co jest znamienne dla osób w młodszym wieku. Podkreśl koniecznie te atuty w CV. Przeanalizuj także, jakich kompetencji poszukują pracodawcy aktualnie, by zagwarantować firmie rozwój. O kompetencjach przyszłości pisaliśmy m.in. w tym artykule.


Skoncentruj się na miejscach pracy i stanowiskach, na których ważne są twoje aktualne kompetencje

Wielu poszukujących pracy w tym wieku szuka pracy jakiejkolwiek, byle się „gdzieś zaczepić”. Nic bardziej mylnego, co może spowodować, że wpada się w błędne koło frustracji. Złudne jest przekonanie, że z tak długim stażem pracy, przecież mogę pracować na tak różnych stanowiskach, bo przecież praca w zakupach to to samo, co w sprzedaży, a w haerach jest podobnie jak w marketingu… Jeśli pracowałem jako dyrektor, to przecież mogę także jako specjalista. Osoby z takim podejściem wysyłają masę CV na różne stanowiska pracy, nie dostosowując ich treści do ról zawodowych. Bywa także, że osoby zdeterminowane do znalezienia pracy aplikują na stanowiska, które nijak nie są związane z dotychczasowymi rolami zawodowymi, a potem bywają sfrustrowane tym, że nikt ich na te rozmowy nie zaprasza. Otóż, pamiętaj, że warto aplikować na takie pozycje, które są spójne z twoimi najmocniejszymi stronami, zainteresowaniami, bo pracodawca musi być przekonany, że wniesiesz pewną wartość na tym stanowisku pracy, że zagwarantujesz stabilność zatrudnienia, że nie znudzisz się tą pracą lub że po prostu będziesz do jej wykonywania dobrze przygotowany.


Dostosuj strategię poszukiwań do aktualnych trendów

Szukaj pracy w firmach, w których pracują ludzie w podobnym wieku, co ty. Przestań aplikować do korporacji, do firm z branż, w których zatrudnia się osoby młode, czy też do takich, którymi zarządzają młode osoby. Jeśli zatem masz 45+, skoncentruj się na firmach, które będą potrzebowały właśnie twoich kompetencji, umiejętności i to zaoferuj pracodawcy. Przestań odnosić się wyłącznie do swojego stażu pracy, czy „bagażu doświadczeń” (sic!), ale raczej powiedz, jaką wartość wniesiesz do firmy na poziomie wymiernych rezultatów biznesowych, korzyści finansowych. Pamiętaj także, że rynek pracy jest dynamiczny, metody i narzędzia poszukiwania pracy są dziś inne, niż te, które obowiązywały 10 lat temu. Dziś nie wystarczy już tylko szukać pracy przez portale z ogłoszeniami. Dziś strategia poszukiwań powinna być znacznie bardziej rozbudowana, dostosowana do branży, która cię interesuje, czy do stanowiska, które jest twoim celem zawodowym. Podczas konsultacji z naszymi doradcami, możesz zbudować swój indywidualny plan działania, który znacząco może podnieść twoją skuteczność: http://www.coaching-kariery.com/jak-znalezc-prace.html


Zadbaj o swój profesjonalny wizerunek

Przyjdź na rozmowę w odpowiednim stroju, pamiętając, że to spotkanie biznesowe. Postaraj się dobrze wyspać przed spotkaniem, nastawić pozytywnie, zaprezentuj swój optymizm oraz entuzjazm. Pokaż, że jesteś pełen wigoru i chęci oraz motywacji do pracy. Uśmiechaj się. Pozbądź się przekonania, że jesteś „niezatrudnialny”. Przestań narzekać, wylewać na forach swoje frustracje, nie podkreślaj swojego wieku, nie identyfikuj się z konkretnym pokoleniem. Zacznij mówić o tym, co pracodawca zyska zatrudniając właśnie ciebie. Opowiedz o swoich osiągnięciach, komunikuj się językiem korzyści biznesowych. Bądź profesjonalnie widoczny, jak i wiarygodny. Ponadprzeciętny PR nigdy się nie sprawdził podczas interview, a raczej umiejętność rzeczowej komunikacji na temat wartości Twoich kompetencji i doświadczeń. Pokaż, jakiego rodzaju wiedzę i praktykę zawodową posiadasz, której potrzebuje pracodawca na tym konkretnym stanowisku pracy. Przygotuj się do rozmowy, zadbaj o zebranie informacji na temat firmy, do której aplikujesz, branży, stanowiska. Buduj swój wizerunek poprzez właściwą strategię komunikacji i strategię działania. Bądź marką i pokaż swoją wartość. Z pewnością, masz na swoim koncie więcej przykładów z życia zawodowego niż osoby znacznie młodsze od ciebie.


Z własnego doświadczenie zawodowego wiem, że w różnym wieku pracę można zmienić, przebranżowić się, dokonać reorientacji zawodowej. Jeden z moich klientów, który przepracował ponad 30 lat w tej samej firmie, nagle uznał, że ma już serdecznie dość tego miejsca pracy, rzucił prezesowi rozwiązanie umowy o pracę na stół i po upływie 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia – pracował już w nowym miejscu pracy. Pomimo wieku 60+, pomimo tak długiego stażu pracy w jednej firmie i tego, że rezygnując z dotychczasowej pracy, nie miał jeszcze nic w zanadrzu - odniósł sukces. Inna moja klientka, w wieku 50+ wróciła do roli dyrektora po prawie 10-letniej przerwie zawodowej, choć dobrzy przyjaciele radzili jej szukać zleceń na korepetycje językowe. Przykłady można mnożyć, wszystkie sprowadzają się do jednego mianownika: każda z tych osób uwierzyła w swoje kompetencje, właściwie je zakomunikowała pracodawcy (w CV i podczas rozmowy rekrutacyjnej), odrzuciła błędne i stereotypowe przekonania o procesie poszukiwania pracy i swoim wieku oraz dobrała właściwe strategie poszukiwania pracy. 

Teraz kolej na Ciebie…

Komentarze