Bywa, że
niektórzy pracodawcy wymagają przesłania CV wraz z listem
motywacyjnym. Jak się za to zabrać, by nie powielić
informacji z życiorysu, a by zasilić go odpowiednią treścią, która będzie
interesująca dla potencjalnego pracodawcy? Jak wzbudzić zainteresowanie
swoją kandydaturą?
Jak sama nazwa
tego dokumentu wskazuje, przede wszystkim istotne jest, by zawrzeć w liście
informacje:
- o
swojej motywacji do pracy na wskazanym stanowisku pracy,
- o tym, dlaczego
chcesz pracować u tego konkretnego pracodawcy,
- o spójności
Twojego profilu zawodowego z wymaganiami pracodawcy.
A zatem, zanim
zaczniesz pisać list, najpierw się do tego przygotuj i
zastanów dobrze, dlaczego chciałbyś pracować w tej organizacji. Co takiego
pociągającego jest w perspektywie pracy u tego pracodawcy i na tym konkretnym
stanowisku pracy. Spisz wszystkie swoje refleksje. Każdy pracodawca chciałby
zatrudnić osoby, które naprawdę są zainteresowane pracą na jego rzecz, które
będą chciały stanowić część tej społeczności w perspektywie raczej
długoterminowej. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ta firma
jest rzeczywiście dla mnie i dlaczego tak sądzę? A potem pomyśl, co
będzie przekonujące dla pracodawcy?
W kolejnym
kroku przeanalizuj stronę internetową potencjalnego pracodawcy,
poczytaj o samej firmie, branży, opiniach na temat jej produktów czy usług. Na
stronie korporacyjnej, w zakładce kariera, zwróć uwagę, na jakie
kompetencje kładzie nacisk firma w codziennym funkcjonowaniu, jakie
wartości są dla niej ważne, jaką ma wizję, misję, jak opisuje swoją kulturę
organizacyjną. Coraz częściej te opisy nie pozostają daleko w tyle za tym, co
się dzieje wewnątrz organizacji, ponieważ coraz częściej spółkom zależy
na zatrudnianiu takich ludzi, którzy będą pasowali do tego klimatu
organizacyjnego, do tej społeczności zawodowej, do tych osobowości, które
będą ze sobą współpracować. U jednego z moich klientów rekrutacyjnych, jeden z
etapów procesu rekrutacyjnego polegał na spotkaniu się kandydata ze
współpracownikami, z którymi będzie na co dzień pracował manager. Osoby te
mogły zadać mu pytania i odwrotnie, a następnie mogli wspólnie stwierdzić, czy
rzeczywiście do siebie pasują i czy będzie się im dobrze kooperowało.
Następnie, wypisz
wszystkie punkty wspólne pomiędzy pracodawcą i Tobą, które udało Ci się
odnaleźć. Być może to jest otwartość na innowacje, na zmiany albo silna
orientacja na jakość? Potem porównaj wymagania opisane w treści ogłoszenia
i wskaż swoje mocne strony w odniesieniu do tych oczekiwań.
Które z tych wymagań spełniasz i jak to się objawia? Np. pracodawca pisze, iż
wymaga umiejętności pracy w zmiennym środowisku pracy. A Ty chętnie
uczestniczysz w zmianach wdrażanych w pracy, sam generujesz pomysły, co jeszcze
zmienić bądź udoskonalić, albo potrafisz pracować bez konkretnych wytycznych,
wskazówek, gdy wszystko wokół w firmie się zmienia i osiągasz przy tym
uzgodnione cele oraz realizujesz zadania – już masz następny punkt wspólny, do
którego warto się odnieść w treści listu motywacyjnego.
Teraz pora, aby
te wszystkie notatki przetworzyć na treść listu motywacyjnego,
podkreślając dlaczego to właśnie Ciebie pracodawca powinien zatrudnić,
odnosząc się do konkretnych argumentów, które zebrałeś w notatkach.
Niezwykle ważne są konkrety, a nie ogólne sformułowania, które powielają
wszyscy kandydaci do pracy. W liście motywacyjnym pokaż siebie, swoją
osobowość, zaprezentuj swoje konkretne doświadczenia, daj pracodawcy argumenty ze
swojego życia zawodowego a może nawet osobistego?
Pamiętaj także,
by komponując list motywacyjny:
- podkreślać
swoje mocne strony, przewagi konkurencyjne oraz swoją skuteczność w
działaniu – list motywacyjny ma być mocno zindywidualizowany i prezentować
przede wszystkim Ciebie, a nie bazować na ogólnikach, którymi posługują się
wszyscy kandydaci (no dobra, może większość);
- stosować
wytłuszczenia, podkreślenia, w ten sposób zwracasz rekruterowi uwagę
na najistotniejsze treści;
- nie przepisywać treści zawartych w CV, to dokument komplementarny do życiorysu a nie
powielający te same informacje, które już zamieściłeś w życiorysie;
- nie
przekraczać 1 strony – ważna jest jakość informacji a nie ilość;
- zachować
ten sam format, czcionkę i kolorystykę, co w CV.
Pamiętaj, że
istotą tego dokumentu jest pokazanie pracodawcy, co Cię motywuje do zmiany
pracy, co więcej, warto byś także rozbudził motywację pracodawcy do spotkania
właśnie z Tobą. Napiszemy dla Ciebie list motywacyjny
Komentarze
Prześlij komentarz